Завершила свою роботу Літня школа із загальної теорії права
В умовах триваючої війни в Україні особливої ваги набувають питання ролі та значення права як інструменту урегулювання різних конфліктів. Відтак не втрачає своєї актуальності процес підготовки майбутніх фахівців у сфері «Право», орієнтованих на міжнародні цінності захисту прав людини, верховенства права і демократії.
Тому питання реформування вищої юридичної освіти особливо гостро потребує трансформації світоглядних тенденцій у викладанні правничих дисциплін. Неабияку роль, а точніше – базову, фундаментальну – відіграють у цьому процесі дисципліни загальнотеоретичного циклу. І Літня школа із загальної теорії права «Непозитивістська теорія права: проблеми методології та методики викладання», яка відбулася з 9 по 13 липня 2024 р. на славній карпатській землі (с. Верховина Івано-Франківської обл.) була направлена саме на зміну орієнтирів у викладанні дисциплін загальнотеоретичної юриспруденції.
Представники та преставниці із 25 університетів України мали можливість у гібридному форматі підвищувати рівень кваліфікації щодо методології і методики викладання загальнотеоретичних дисциплін.
Актуальність школи обумовлена все ще важливими проблемами, які переживає вітчизняна юридична наука і освіта, зокрема домінуванні позитивістських світоглядних позицій. Про це свідчать і результати опитування учасників/учасниць Літньої школи. Так, у 50% опитаних навіть назви відповідних навчальних дисциплін та кафедр залишаються у дусі старих радянських і пострадянських традицій: теорія держави і права. Переважання державницьких тем у цьому курсі є очевидним та світоглядно обумовленим: традиційно держава і право продовжують розглядатись як явища однієї суті, які становлять один предмет єдиної науки. Такий підхід, хоч як про це не говорили раніше на різних дискусійних майданчиках (до прикладу, тих же школах ОБСЄ) абсолютно не відповідає європейським та світовим підходам.
То ж учасникам та учасницям Літньої школи було про що дискутувати. Такі питання, як: що таке право: продовження пошуків відповіді на одвічне запитання; духовний, нормативно-інструментальний та функціональний виміри права; нерозгадані таємниці права та засоби і способи пошуку їх розгадок; деетатизація права – визначальний напрям остаточного подолання негативних наслідків юридичного позитивізму; право як творіння людського розуму і людських дій; справедливість як фундаментальна властивість права; людська гідність і права людини – першооснова права та багато інших стали предметом численних дискусій.
Важливе значення у процесі обговорення було відведено також проблемам юридичного тлумачення, євроінтеграційним процесам та їх впливу на праворозуміння, відносинам між правом та державою.
А найголовніше, на нашу думку – це те, що учасники/учасниці змогли попрацювати в малих групах і виробити концепції оновлених силабусів з загальної теорії права.
Важливою подією Літньої школи стала презентація монографії «Юридична аргументація» Тамари Дудаш — доцентки кафедри теорії і філософії права Львівського Національного університету імені І. Франка.
То ж світоглядні зміни у процесі викладання загальнотеоретичних дисциплін продовжуються. А ми плануємо розвивати і об’єднувати спільноту викладачів навчальних дисциплін загальнотеоретичного циклу з метою обговорення актуальних питань у викладацькій діяльності та створення модельного силабусу навчальної дисципліни «Загальна теорія права».