Чверть століття Правничій клініці Національного  університету «Києво-Могилянська Академія»

Діяльність студентських юридичних клінік поширена у всьому світі й  має дві складові – здобувачі вищої юридичної освіти можуть отримати практичний професійний досвід ще під час навчання шляхом надання  допомоги клієнтам, які звертаються до клініки з своїми правовими проблемами.

Навчальну лабораторію «Правнича клініка Національного університету «Києво – Могилянська академія» було створено в кінці 90-х років минулого століття з ініціативи першого декана Правничого факультету Володимира Миколайовича Сущенка, який як вчений та практик-юрист чітко розумів, що надбання студентами нашого факультету навичок здійснення професійної юридичної діяльності ще під час навчання – це не тільки логічно, доречно, корисно, цікаво, але й необхідно. З того часу чимало здобувачів вищої юридичної освіти «пройшли» через Клініку Могилянки, опанувавши вибіркову навчальну дисципліну «Юридичний практикум», що викладається в Клініці. Пан Сущенко навчає клініцистів бути гідними професії правника і завжди є бажаним гостем нашої аудиторії.

Що являє собою Правнича клініка на сьогодні?

Її висока роль і велике значення в освітньому процесі підкреслюється передусім тим, що цей структурний підрозділ факультету, як ніякий інший, окремо згадується в Статуті нашого Університету.

Правнича клініка діє на підставі затвердженого щодо неї Положення.

За Правничою клінікою закріплено окрему простору, зручну, спеціалізовану аудиторію № 4 в приміщенні 9-го корпусу НаУКМА (вул. Набережна Хрещатицька, 27), куди навіть за нинішніх складних обставин приходять клієнти по вирішення своїх життєвих проблем, пов’язаних із необхідністю професійного застосування права / законодавства.

Біля центрального входу до корпусу № 9 та безпосередньо перед аудиторією № 4 розміщено Інформаційні табло щодо функцій, які виконуються студентами Правничої клініки. Створення цих табло (зміст, дизайн) значною мірою належить студентам-слухачам Юридичного практикуму. Обладнання аудиторії № 4 сучасною технікою стало результатом спільної діяльності студентів БП та адміністративно-викладацького складу Клініки з виконання умов виграного серед українських юридичних клінік гранту USAID, присвяченого підвищенню фінансової грамотності населення України.

Адміністративно Правнича клініка представлена завідувачем клінікою  та адміністратором, останнім виконуються численні організаційно-комунікативні функції, в тому числі забезпечення належного зв’язку між студентами та викладачами-кураторами, та з клієнтами, що є доволі важливим фактором для виконання консультаційних функцій студентами на високому рівні.

Навчальний процес в Клініці забезпечують завідувач та викладачі-куратори, всі вони мають чималий досвід практичної діяльності у сфері права.

Якщо торкнутися складності справ клієнтів, які розглядаються студентами-клініцистами, то можемо відповідально стверджувати, що, як правило, студенти успішно справляються зі складними правовими питаннями, знаходять способи захисту прав та інтересів людини, причому відбувається це в доволі стислі строки (що обумовлено навчальним процесом).

В популярності Правничої клініки НаУКМА можна пересвідчитися за кількістю звернень (особливо в останні роки, не дивлячись на несприятливі обставини, що спіткали країну) та за тими подяками, які залишають клієнти у своїх письмових дописах про надану якісну правничу допомогу. Адміністрацією Клініки створено стенд з оприлюднення слів вдячності нашим студентам за надану правничу допомогу.

За навчальною програмою Юридичного практикуму студенти Клініки не тільки консультують клієнтів та готують для них проєкти різного виду процесуальних документів, а й займаються правопросвітньою діяльністю – роблять авторські дописи або навіть цілі тематичні цикли з актуальних правових питань, які оприлюднюються на сторінці – фейсбук Клініки, на сайті Асоціації юридичних клінік України. Публікації здійснюються у вигляді word-файлів, інфографік,  науково-популярних статей, анонсів.

В доробку Правничої клініки НаУКМА навчально-практичний посібник «Юридичні клініки на захисті прав споживачів фінансових послуг: судова практика і навички консультування» (про консультування очима клініцистів), навчальне видання «Досудове врегулювання спорів у сфері фінансових послуг. Практичні аспекти захисту прав споживачів фінансових послуг». Ці навчальні матеріали підготовлено за спільним авторством викладачів-кураторів, студентів-клініцистів та студентів-магістрантів (практикантів) у 2020 році за підтримки та на завершення грантового проєкту USAID «Трансформація фінансового сектору».

Багато уваги в Клініці приділяється формуванню професійного світогляду студентів в практичному аспекті, зокрема: закріплюються знання, отримані під час вивчення інших правових дисциплін; надаються навички спілкування з клієнтами; проводяться зустрічі зі старшими колегами по цеху, які вже практикують і щиро діляться своїм досвідом як з питань організації юридичної діяльності, так і способами вирішення конкретних правових проблем, які виникають в юридичній діяльності. В цих цілях в аудиторію Правничої клініки запрошуються адвокати, нотаріуси, судді, інші фахівці та експерти з питань права та законодавства. Не залишаються осторонь й питання психології: як ефективно провести інтерв’ювання клієнта з урахуванням його психотипу; як правильно відмовити клієнту в наданні допомоги, якщо таку надати неможливо; як правильно поводити себе з клієнтом, який нервує, виявляє ознаки нетолерантної поведінки до оточуючих; тощо. В цьому студентам допомагають як викладачі-куратори, так і лектори-професійні психологи. Під час майстер-класів свій досвід наші гості ілюструють практичними прикладами, реальними кейсами, супроводжуючи їх актуальною судовою практикою та аналізом цієї практики, надають певні поради.

Особливо приємно відзначити, що студенти-клініцисти мають змогу спілкуватися з випускниками Університету, які практикують у різних галузях права і завжди раді надати допомогу студентам Клініки, в тому числі і щодо стажування в юридичних компаніях, де вони працюють. З цього навіть виникло прислів’я: «Клініцистів бувших не буває».

Важливою складовою в діяльності Правничої клініки є встановлення та розвиток ділових стосунків з юридичними організаціями як державними, так і громадськими.

Зокрема слід згадати про багаторічну співпрацю Клініки з Центром надання безоплатної правничої допомоги (розташований у Києві, але має розгалужену мережу по Україні), який не тільки направляє клієнтів до Клініки в тих випадках, коли Центр не вправі надавати таку допомогу фізичній особі (умовою надання Центром безоплатної допомоги є малозабезпеченість фізичної особи), а й ділиться власним практичним юридичним досвідом, залучаючи до проведення майстер-класів для студентів Клініки адвокатів, які працюють у Центрі.

У сфері організації надання правничої допомоги населенню налагоджені ділові стосунки між нашою Клінікою та Асоціацією юридичних клінік України – громадською організацією, метою діяльності якої є підвищення правової грамотності населення країни і якою у зв’язку з такою метою періодично проводиться аудит діяльності юридичних клінік, визначається їх рейтинг, надаються рекомендації щодо вдосконалення їх діяльності, проводяться навчальні заходи, форуми тощо. Правнича клініка НаУКМА є членом АЮКУ. За результатами останнього аудиту Правничу клініку НаУКМА визнано однією з найкращих юридичних клінік України. Сайт АЮКУ є доброзичливою площадкою для публікації юридичних консультацій, анонсів, статей, що підготовлені як студентами юридичних клінік, так і викладачами-кураторами клінік, включаючи нашу Клініку.

Насамкінець зазначимо про ще один важливий аспект, присутній в діяльності Правничої клініки НаУКМА, – студенти магістерської програми як 1-го, так і 2-го року навчання мають можливість проходити науково-дослідницьку та переддипломну практику на базі Правничої клініки. Матеріали, які напрацьовуються магістрантами, розміщуються на платформі Distedu та є для клініцистів у вільному доступі. Магістранти мають можливість презентувати клініцистам свої напрацювання з питань, дотичних до їх наукових досліджень, здійснювати первісні апробації досліджень за темою кваліфікаційної (магістерської) роботи.

Двері Правничої клініки відкриті для студентів з метою отримання практичного досвіду ще під час навчання, для клієнтів, в тому числі для співробітників Університету, задля вирішення проблемних правових питань на безоплатній основі.

Сподіваємося, що зацікавили читачів цією інформацією про діяльність Правничої клініки Національного Університету «Києво-Могилянська академія».

 

З повагою, адміністративно-викладацький колектив Клініки та особисто Лобач Ольга Михайлівна, викладач-куратор, к. ю. н., доцент, доцент кафедри загальнотеоретичного правознавства і публічного права НаУКМА