Іщенко Денис. Обрання стягувачем місця виконання судових рішень приватними виконавцями
У статті досліджено питання щодо можливості виконання судових рішень приватними виконавцями у виконавчому окрузі, відмінному від того, відомості про який зазначено у виконавчому документі. Проаналізовано норми законодавства, що регулюють місце виконання рішення, в тому числі вказано на їх зміни протягом останнього часу та причини цього. Визначено, чи може стягувач бездоказово вказувати на відоме йому місце проживання чи перебування боржника. Вказано на те, що основні зміни у законодавстві стосувалися того, що нині, пред’являючи виконавчий документ до виконання, необхідно надавати докази проживання чи перебування боржника на території відповідного виконавчого округу. Досліджено актуальну судову практику з питання місця виконання судових рішень.
Під час аналізу судової практики виявлено ситуацію, що один і той самий суд у чотирьох справах за позовом одного і того самого позивача до одного і того самого відповідача за одних і тих самих обставин щодо оскарження дій приватного виконавця із повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання протягом нетривалого проміжку часу ухвалив два рішення на користь позивача і два рішення, якими відмовив у задоволенні позовів. При цьому позивач надав докази проживання боржника на території відповідної області, знайдені ним у мережі Інтернет, однак суд їх відхилив.
Піддано критиці прагнення законодавця до визначення місця виконання судових рішень приватними виконавцями саме за місцем, що пов’язане із боржником. Ця критика ґрунтується на відмінностях у правовому регулюванні діяльності приватних і державних виконавців, зокрема, щодо території, на якій можуть вчиняти виконавчі дії державні та приватні виконавці, а також на порядку передання виконавчих проваджень приватними та державними виконавцями.
Зроблено висновки щодо необхідності існування виконавчих округів для приватних виконавців.
Вказано, що відсутня потреба виділення окремих виконавчих округів для приватних виконавців
через можливість приватних виконавців здійснювати діяльність на всій території України, можливість доступу боржника до виконавчого провадження через автоматизовану систему виконавчого провадження.